مقدمه :

وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَی بَیْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ

و کسانی که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را برپا می‌دارند و کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست و از آنچه به آن‌ها روزی داده‌ایم انفاق می‌کنند. سوره شورا/ آیه ۳۸

در مکتب اسلام و احکام الهی همه افراد جامعه برابرند و بدون سلطه یکی بر دیگری، در تعیین سرنوشت خویش نقش تعیین‌کننده دارند. از این منظر مقوله شورا و مشورت در چهارچوب نظریه حاکمیت مردم می‌گنجد. همفکری و مشورت در امور فردی و اجتماعی یکی از دستورات و توصیه‌های اخلاقی و اجتماعی اسلام است و در آیات قرآن و روایات اسلامی نیز به آن توصیه شده و برای مشورت، آثار و برکاتی بیان شده است. سیره و سنت پیامبر بزرگ و عظیم الشان اسلام نیز اجرای اصل مشاوره در امور مختلف، به خصوص در زمان جنگ بود.

اهمیت دادن آن حضرت به اصل مشورت نه تنها برای توجه مسلمانان به این مهم بود تا آن را جزو برنامه‏‌های اساسی زندگی خود قرار دهند، بلکه درصدد پرورش نیروی فکر و اندیشه در جامعه و امت اسلامی بود. علاوه بر پیامبر (ص)، سایر ائمه معصومین نیز اقوال و احادیثی در خصوص مشورت و شورا بیان نموده‌اند. بر مبنای نگرش اسلامی، تصمیم نهایی شورا باید تصمیمی بر مدار حق و راستی باشد و نه بر اساس احساسات و خواسته‌های خودخواهانه.

شورا به عنوان شیوه‌ای قابل اجرا در مدیریت سیاسی جامعه اسلامی پذیرفته شده است. در اهمیت شور و مشورت در اسلام همین بس که سوره‌ای در قرآن به نام «شوری» نامگذاری شده است. همچنین آیه ۱۵۹سوره آل‌عمران نیز به این مهم اشاره دارد. «مشورت» به ویژه در امور اجتماعی و آنچه به سرنوشت جامعه مربوط است، از مهم‌ترین مسائلی است که اسلام آن را با دقّت و اهمیّت خاصّی مطرح کرده است و در منابع اسلامی و تاریخ پیشوایان بزرگ اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد.

پیامبر اکرم (ص) در امور عمومی مسلمانان که جنبه اجرای قوانین الهی داشت، جلسه مشاوره تشکیل می‏ داد، و مخصوصا برای رأی افراد صاحب نظر ارزش خاصی قائل بود. چنانکه می‌توان گفت، یکی از عوامل موفقیت پیامبر (ص) در پیشبرد اهداف اسلامی همین موضوع بود.

نبی مکرم اسلام در باره اهمیّت شورا می‌فرمایند: «هنگامی که زمامداران شما نیکان شما باشند، و توانگران شما سخاوتمندان، و کارهایتان به مشورت انجام گیرد، در این موقع روی زمین از زیر زمین برای شما بهتر است، ولی هرگاه زمامداران‌تان بدهایِ شما، و ثروتمندان، افراد بخیل باشند و در کار‌ها مشورت نکنید، در این صورت زیرزمین از روی آن برای شما بهتر است»؛ از این‌رو در اسلام مشورت را باب رحمت، مفتاح و برکت نامیده‌اند.

مبانی شورای پیشرفت و تعالی:


اولویت دوم این شورای پیشرفت تهیه طرح جامع گردشگری شهرکرد
اردو بام شهرکرد که شامل دهکده المپیک باشگاه های ورزشی ایستگاه قهرمانی و  جاده سلامت است که جلسات آن با حضور نماینده محترم مجلس شورای اسلامی احمد راستینه در حال پیگیری است


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like